Over
(KR 5/2013)
Čo je over?
Over je prvok, keď pes pri chytaní frisbeečka skokom prekonáva telo hráča.
Ako vyzerá over?
Over by mal byť jasný, čistý a na prvý pohľad jednoznačne rozoznateľný. Musí byť badateľne vidieť, že pes skutočne skáče ponad telo psovoda a vo výskoku nad ním chytá disk bez toho, aby sa dotkol hráčovho tela. Pri overoch by mal pes skákať skutočne ponad telo psovoda a nie vedľa.
Pes môže skákať cez akúkoľvek časť tela. Napríklad, cez nohu, ponad chrbát. Ako hráč môžete sedieť, ležať na chrbte, stáť. Možnosti sú skoro neobmedzené a originalita sa veľmi cení.
Ako na to?
Pri učení je vždy najlepšie začať najjednoduchšími cvikmi a postupne pokračovať stále náročnejšími. Nemá zmysel púšťať sa hneď na krkolomné triky. Medzi tie jednoduchšie overy patrí určite jednoduchý preskok cez nohu. Psieho parťáka posaďte približne 2-3 metre od vás, vystrite jednu nohu (do boku, pred vás, ako je vám to pohodlné) a zdvihnite disk do výšky, podľa veľkosti psíka. Asi na úroveň psích očí. Ak je váš psík náruživý a spoľahlivý skokan, disk mu môžete po kúskoch dávať stále vyššie. Najprv sa však uistite, že psík vie, čo od neho chcete. Over psovi ešte viac zjednodušíte, keď budete mať nohu celkom položenú na zemi, aby sa mohol sústrediť na celkové prevedenie. Neskôr, môžete aj sťažovať nácvik zdvíhaním nohy, aby pes musel vyššie vyskočiť. Disk držte vo vzduchu mierne za nohou v smere ako bude pes preskakovať. Ide o to, aby sa pes odrazil skôr ako chytí disk, preto je dôležité, aby ste disk nedržali pred nohou, ale maximálne nad nohou.
Ďalšie medzi krôčiky závisia od vašej a psej šikovnosti. Disk môžete pomaly vyhadzovať. Tu sa najviac hodí floater (o ňom v predchádzajúcom čísle). Mali by ste ho ale ovládať natoľko, aby sa pekne nadnášal a stál skoro na mieste. Hod by sa mal zo začiatku pohybovať v rovnakej výške ako „take“. To znamená, nehádzať ho o moc vyššie, ako ste ho držali pred tým. Po niekoľkých cvičeniach môžete začať hádzať floater o niečo vyššie. Postupne môžete over sťažovať tým, že ho zaradíte do sekvencie iných hodov.
Hráč zohráva pri tomto prvku veľmi dôležitú úlohu. Závisí na ňom, či sa over bezpečne podarí. Určuje, kam disk vyhodí, a následne tak určuje aj dráhu, kadiaľ má pes preskakovať. Keď hráč vyhodí disk príliš vysoko alebo naopak príliš nízko, znižuje tým šancu na pekný over.
Tak isto záleží, ako disk poletí. Ak sa bude vo vzduchu „trepotať“, je skoro nemožné, aby pes takýto disk chytil. Čím presnejšie bude disk hodený, tým bude pre psa ľahšie chytiť ho.
Časté chyby alias Tipy a triky ako sa im vyhnúť
Veľmi častou chybou je nesprávne načasovanie vyhodenia disku. Tanier totiž musí byť vyhodený skôr, ako sa pes odrazí. Iba tak si pes môže skok správne naplánovať a vymerať.
Pokiaľ je disk vyhodený až po tom ako sa pes odrazí, pes má šancu chytiť disk iba vtedy, ak letí v jeho dráhe. Často sa ale v snahe chytiť disk za každú cenu nepríjemne skrúti, čo môže viesť aj k pádu.
Niektorí psi sú posadnutí lietajúcimi taniermi a pri jednotlivých nácvikoch prvkov bezhlavo skáču za diskom bez toho, aby si všímali prekážku. Aby ste sa tak vyhli bolestivým modrinám a neúspechu z tréningu, vymeňte disk radšej za niečo menej motivujúce. Napríklad pamlsok alebo psa navádzajte iba rukou.
Pokiaľ pes natiahnutú nohu obieha, pomôžte si nejakou prekážkou. Napríklad si nohu oprite o strom (aby bola „prekážka“ ohraničená z oboch strán). Nohu v pohode položte aj celkom na zem, nech si to psík poriadne uvedomí. Pre niektorých môže byť nezvyk skákať ponad vás, preto ich chváľte za každý preskok aj keď budú skoky zozačiatku neisté.
Psi málokedy robia naschvál, ak vôbec. Ak vás pes z dlhodobého hľadiska obieha alebo sa inak vyhýba skokom cez vás, zvážte aj možnosť, že má na to svoj dôvod. Ako napríklad fyzické problémy či bolesť, ktorá mu bráni cvik predviesť.
Viktória Obetková, foto Martin Fekete
Publikované z tlačenej verzie magazínu Kynologická revue č. 5/2013