Kampaň „Lacné šteniatka“

proti množiteľom psov a týraniu zvierat

(KR 2/2013)

Osvetu v oblasti nákupu psov od podozrivých množiteľov odštartovali v roku 2012 v podobe kampane „Lacné šteniatka“ tri občianske združenia – OZ Majme srdce, OZ Pes v núdzi a OZ Psia duša. Bezprostredne pri jej zrode kampaň podporili sprievodným videoklipom „Nestrácajme hodnoty“ rapperi DNA, Šegi100 a spevák Mišo Biely.

O kampani „Lacné šteniatka“

Nápad skrsol v hlave predsedníčky OZ Majme srdce Magdalény Fülöpovej pred niekoľkými mesiacmi. „Aby mala kampaň väčší záber, oslovila som dve občianske združenia, s ktorými máme veľmi dobré vzťahy a s ktorými radi spolupracujeme. Samozrejme boli naklonení tejto spolupráci, nakoľko riešime tie isté problémy,“ približuje predsedníčka OZ Majme srdce. Do celoslovenského projektu sa zapojili OZ Pes v núdzi a OZ Psia duša. 24. 9. 2012 došlo k oficiálnemu spusteniu webovej stránky kampane www.lacnesteniatka.sk.

Okrem skutočných príbehov s autentickými fotografiami od majiteľov či z útulkov nájde návštevník na stránke informácie o kastrácii, i o tom, ako postupovať pri výbere psíka, aký je pes s preukazom pôvodu a bez neho.

Zámerom kampane „Lacné šteniatka“ je poukázať na nekalé praktiky množiteľov, ktorí týrajú zvieratá držaním a množením v neľudských podmienkach. Nejde len o problematiku množenia bezpapierových psov „čistokrvných rás“, tzv. lacných šteniatok, ale aj o množenie z nezodpovednosti majiteľa alebo o množenie pre zábavu. Kampaň podporili sprievodným videoklipom „Nestrácajme hodnoty“ i rapperi DNA, Šegi100 a spevák Mišo Biely. Témou sprievodnej piesne sú, samozrejme, psy, ich život a ľudský prístup k nim. Pochopiteľne nechýba ani zmienka o tom, ako to v skutočnosti je a ako by to mohlo byť, keby ľudia zmenili pohľad na zvieratá. Hlavnou myšlienkou piesne je preto apel na ľudí, aby si uvedomili, že zvieratá nie sú veci, ale cítiace bytosti. Okrem toho tiež poukazuje na skutočnosť, že psíkovia z útulku sú plnohodnotní a často čakajú na svoju druhú šancu. V klipe vystupuje množstvo psíkov, ktorí už našli svoj domov. Týchto zachránilo združenie Majme srdce a v klipe účinkujú aj so svojimi novými majiteľmi.

Putovná výstava ku kampani odštartovala v Bratislave

Stretli ste sa už s inzerátom „Predám šteniatka. Zn.: Lacno“? Aj takto lákajú tzv. množitelia na kúpu psov bez preukazov pôvodu po čistokrvných rodičoch. Neviete, ako postupovať pri kúpe šteniatka a ako si zodpovedne vybrať štvornohého spoločníka? Ako rozoznáte dobrého chovateľa od zlého? Kúpiť, či adoptovať? Sterilizácia a kastrácia – áno či nie? Aj na tieto otázky prináša putovná výstava kampane „Lacné šteniatka“ odpovede. Na vzdelávacích paneloch sú umiestnené základné informácie, no nechýbajú ani príbehy psíkov, ktorí si prešli peklom u množiteľov.

Práve putovnou výstavou ku kampani „Lacné šteniatka“ chcú OZ Majme srdce v spolupráci s OZ Pes v núdzi a OZ Psia duša upozorniť verejnosť na týranie zvierat nelicencovanými množiteľmi, držiacimi psy v neľudských podmienkach, ako aj na množenie z nezodpovednosti a pre zábavu.

„Ľudia často nevedia, čo kupujú. Nízka cena zodpovedá vo väčšine prípadov chovu týchto psíkov. Sučky sú chované v malých klietkach, studených pivniciach a ich jedinou úlohou je rodiť šteniatka. Takéto sučky často rodia 2x do roka, v štyroch rokoch sú také vyčerpané, že vyzerajú, akoby mali štrnásť,“ priblížila pohľad predsedníčka OZ Majme srdce, Magdaléna Fülöpová. Budúci majiteľ šteniatka by sa mal zaujímať aj o rodičov šteňaťa. „Ak si človek kúpi tzv. lacné šteniatko, nemusí vidieť podmienky, v akých jeho rodičia žijú. Títo ľudia zvyknú šteniatka odovzdávať na pumpách, pred bránou domu, takže máloktorý smrteľník sa dostane do priestoru, kde sú zvieratá chované,“ dodáva.

Sprievodná výstava ku kampani odštartovala v sobotu 2. 2. 2013 v Eurovea Galleria v Bratislave. Akciu moderovala milovníčka psov Janka Hospodárová. Okrem nej prišli akciu podporiť i známe osobnosti. Nechýbali moderátori rannej šou Rádia Európa 2 – Matúš Krnčok a Michal Sabo, rapper DNA či miss, modelka a herečka Ivica Sláviková i Jakub Petraník. Výstava potrvá v Bratislave až do 17. 2. a následne sa presunie do Trenčína. V priebehu nadchádzajúceho roka „docestuje“ až do Košíc.

Termíny a miesta výstav
  1. 3. – 31. 3. 2013 Max Trenčín
  2. 4. – 27. 4. 2013 Aupark Žilina
  3. 5. – 26. 5. 2013 Aupark Košice
  4. 6. – 23. 6. 2013 Európa Banská Bystrica
  5. 9. – 23. 9. 2013 Európa Zvolen

Na Slovensku chýba dostatočná legislatíva

V prípade, že sa občan stretne s množiteľom, mal by podľa jej slov kontaktovať Regionálnu veterinárnu a potravinovú správu, ktorá sa týmito prípadmi zaoberá. „Najlepšie je množiteľov nepodporovať, pretože pokiaľ bude dopyt, bude i ponuka,“ opisuje smutnú realitu Magdaléna Fülöpová. „Na Slovensku chýba aj zákon, ktorý by chránil zvieratá, pretože tie sú u nás stále chápané ako vec,“ dodáva. V dôsledku chýbajúcej legislatívy na Slovensku sa tak ročne predajú stovky až tisícky „lacných šteniatok“. „Kampaňou chceme ľudí vyzývať k zodpovednosti, aby sme nemuseli riešiť následky ich nezodpovedného konania,“ dodáva na záver predsedníčka OZ Majme srdce.

Viac informácií o kampani nájdete na webovej stránke www.lacnesteniatka.sk

Lenka Illiťová (Preisingerová), foto: Ľuboš Illiť a archív

Publikované z tlačenej verzie magazínu Kynologická revue č. 2/2013